Geschiedenis

Bij het woord harmonie denken velen meteen aan de groep muzikanten, die al spelend door de straten trekt. Dit is slechts één facet, maar wel de oudste traditie van zowat elke muziekvereniging. En van traditie gesproken, de Nijlense harmonie kan terugblikken op een rijk gevuld verleden.

In 1880 werd de vereniging opgericht, onder voorzitterschap van Jan-Eduard Claes. Na hem volgden Jan Adriaensen, Leonard Vervoort, Leopold Claes en Edmond Laenen senior. Onder zijn voorzitterschap kreeg de harmonie bij de viering van haar 80-jarig bestaan, de eretitel ‘Koninklijke Maatschappij’ toegekend. Een jaar later werd het voorzitterschap overgenomen door Hendrik Marcelis, die op zijn beurt werd opgevolgd door Staf Prims. Na ruim 25 jaar gaf deze laatste in 1994 het roer over aan Ludo Cannaerts.

Voor de muzikale leiding zorgde eerst Corneel Van Camp. Hij werd in 1906 opgevolgd door Ferdinand Cambré, die gedurende bijna 30 jaar de dirigeerstok hanteerde. Daarna stonden achtereenvolgens Gommaar Spada, Richard Bastijns, Walter Demeester, Dirk Boiy, Steven Mintjens en Georges Moreau voor het orkest. Sinds januari 1997 zorgt Marc Vandingenen ervoor dat de muzikanten het beste van zichzelf geven.

Ook onder die muzikanten is er gedurende het bestaan van deze maatschappij reeds één en ander gewijzigd. Velen kwamen, velen gingen. Daarom werd de jongste jaren resoluut gekozen voor de uitbreiding en verjonging van de harmonie. In 1991 werd opnieuw gestart met lessen notenleer en instrument, gegeven door de eigen muzikanten; waarvoor de Nijlense leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar werden uitgenodigd. Zo heeft de harmonie nu een negentigtal muzikanten.

Denken we maar aan de ‘uitstappen’ met de kermis of bij andere speciale gelegenheden. Op 11 november wordt er jaarlijks hulde gebracht aan de oud-strijders en de gesneuvelden van de wereldoorlogen. Daarnaast wordt voortdurend gezocht naar nieuwe uitdagingen. Een van deze initiatieven is het houden van een muziekcafé tijdens de jaarmarkt.

In het voorjaar geven wij ons jaarlijks aperitiefconcert. Het hoogtepunt van elk jaar blijft toch ons herfstconcert in de Gildenzaal, waar de echte muziekliefhebber getrakteerd wordt op een gevarieerd en avondvullend programma.